03.11.11 | Kalash | Recenze | Might and Magic: Heroes VI
09.10.11 | Jupiman | Dojmy | EA Gameshow 2011: minireport
27.02.11 | Satan | Recenze | Dead Space 2
24.02.11 | Eso | Preview | SHIFT 2 Unleashed

Facebook Vokr.com

Dead Space 2

Dead Space 2

Žánr survival hororu stále táhne a jelikož se značka Dead Space v herním světě úspěšně adaptovala, druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat. Mezitím stačil svět obletět komiks, animovaný film nebo prequel na Nintendo Wii. Tohle všechno je hrozně hezké, ale ruku na srdce: koho tady zajímá prohloubání univerza a nové postavy a provázané události? Nebo takto: nechcete spíš hustou atmosféru plnou lekaček a nekompromisní krvavé akce? Ano, to je ta správná otázka. Jasně, že chcete.

Já nic, já inženýr
Druhé díly mají vždy tu výhodu, že se můžou poučit z chyb svých starších předchůdců a využít plně svůj potenciál. Dead Space 2 je tímto příkladem, ale jen napůl. Kdo nehrál první díl, jen ve zkratce: bojím, bojím, baf, střelba, žádný zásobník, smrt, checkpoint, bojím, bojím, smrt, baf, baf, smrt, baf, wtf, smrt, smrt, konec. Přibližně. Kdo první díl hrál, ví, že velkým oříškem bylo alespoň z počátku ovládání související s netradičním úhlem kamery, přičemž většinu záběru zabíral zadek Isaaca Clarka, hlavního hrdiny. Nic zvláštního se v pokračování nezměnilo, ale už se nejednalo o takový boj jako na začátku prvního dílu. Jde jen a pouze o to si na styl hraní navyknout a po pár momentech si veškeré interaktivní prvky a holografická menu budete sami strukturovat, pauzovat a přizpůsobovat vašim potřebám. Visceral Games sa samo sebou chtělo zavděčit způsobem „to dobré necháme, to špatné vylepšíme.“ Jak už jsem říkal, jak kdy a co se povedlo. Příběh v jedničce patřil na svůj žánr k těm propracovanějším, ovšem celá série včetně všech prequelů atd. nemá takovou sílu, aby utáhla vlastní mytologii a někoho jí uchvátila. EA se snaží jak může, ale tato snaha se více či méně míjí účinkem a v konečném důsledku máme před sebou stejně jen pár nových potvor a hraček, jimiž je máme kosit.

Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2

Kdopak to mluví?
Patrně jeden z největších rozdílů je v samotném hlavním hrdinovi. Pamatujete, jak se němý inženýr Isaac dostal do průšvihu, drapnul řezačku a osud do svých rukou? Tak na to rychle zapomeňte. Ve dvojce nejen, že mluví, ale i párkrát ukáže svůj opálený ksichtík, z jehož úst padají solidně suché hlášky, za které by se nemusel stydět nejeden britský scenárista. Z příbuzného Gordona Freemana se nám tak rázem stává plnohodnotná postava, která navíc řeší svůj vnitřní boj ohledně zahynuvší přítelkyně. Hrát pak za Isaaca je úplně jiné kafe než za ten kamenný ksicht z jedničky. Isaac tentokrát ukazuje emoce a hře to vůbec neubližuje. Naopak. Často je vyloženě osobní Isaacův boj zajímavější než přímé dění, které zahrnuje odpravování jednotlivých příšer, řešení hádanek a nakupování/vylepšování různých komponentů. A protože už nejste samotná chudinka, co se má vyhrabat ze sraček, na Sprawlu narazíte čas od času i na obyčejné (většinou) rozumné lidi. Samotný fakt polidštěného Isaaca ještě podtrhuje jeho psychický stav značně ovlivněný ztrátou Nichole. Začátek se odehrává v blázinci a náš slavný inženýr vyměnil masivní brnění za mnohem pohodlnější svěrací kazajku. V průběhu hry se pak setkáváme s halucinacemi F.E.A.R.ovského ražení, které vyústí v nevyhnutelný závěr. Bohužel jak bylo zakončení jedničky silné svým vyzněním, tady konec selhává na celé čáře.

Die! By my Hand!
„I creep across the land, killing first-born man…MOTHERFUCKER DIE!“, jak zpívá slavné folkové kvarteto s převahou pozounových nástrojů, Metallica. A vo tom to všechno je. Základní myšlenka zůstala zachována, jen se na určitých místech dočkala menších faceliftů. O čem je řeč? Že Isaac konečně otevřel ústa je věc první, druhou věcí je změna prostředí. Mrtvolné prostředí chladné těžařské lodi USG Ishimura vystřídala kolonie Sprawl. A jako správná kolonie obsahuje pevnou městkou infrastrukturu zahrnující kostely, školy, nemocnice atd. Svět Dead Space se tak krásně vybarvil do zatím nevídaných odstínů, možná někdy až příliš silně evokujících BioShock, ale budiž. Zapomeňte na cestování metrem mezi levely, předěly mezi jednotlivými kapitolami jsou mnohdy plynulé a ani si jich nevšimnete. S prostory Sprawlu úzce souvisí též nová nabídka nepřátel, z nichž vypíchnout určitě zaslouží vybuchující děti operující ve školce a především pak jakýsi druh pštrosů silně připomínající svým hlasovým fondem a rychlostí Velociraptory. Setkáme se samozřejmě i se starými známými a ke konci si užijeme kopu srandy s nesmrtelnými potvorami. Tak jako začínala dvojka opatrně, zhruba od poloviny se jedná o krvelačnou jízdu plnou masakrální akce gradující až do závěrečných titulků. A světe div se, je to špatně. Poctivě vybudovaná atmosféra je pryč, strach je pryč, napětí je pryč a místo nich přichází pan Nuda točící stále stejným kolovrátkem naskriptovaných nepřátel, které se na vás hrnou jako důchodci na padesátiprocentní slevy. Celé je to ještě korunováno zbytečným multiplayerem, který působí spíše jako milý bonus než jako samostatná herní odnož konkurující singleplayeru. S AvP či L4D v tomto případě nejde ani srovnávat.

Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2

Být či nebýt? Nebýt!
Zkuste si zahrát první díl a poté začít hrát dvojku. Rozdíl nepoznáte. První kapitoly se nesou v režimu lekaček starých jako lidstvo samo (mrtvola není zas tak úplně mrtvá a ventilačky nejsou vždycky pevně uzavřené). Úplně stačí projít hru s vylepšenou řezačkou a libovolnou plošnou zbraní. Úplnou novinkou je možnost resetování veškerých vylepšení nebo přepínání mezi jednotlivými obtížnostmi. Opatrné procházení prázdnými útrobami se v půlce plynule promění na akční smršť. Postupem času také přibývá logických hrátek, především se stází. Pěkným zpestřením je létání ve vzduchoprázdnu a časté vyhýbání se různým kráterům apod. Hra je celkově už díky prostředí rozmanitější a hraní jako takové zábavnější. Systém nakupování a vylepšení se nezměnil. Co opět boduje, je zvuková stránka. Různé vzdálené šustění a chraptění nekromorfů, kovové zvuky někdy z dáli…vše perfektně dotváří hororovou atmosféru. Na ní pak ale nějak nezbude přes ty tuny mrtvol místo a pozvolna se pomalu, ale jistě vytrácí. A je to škoda, navíc engine jako takový už moc netáhne.

Dlužíš mi oko
Zahrát si druhý Dead Space? Ano. Čekejte však trochu hustší datadisk k jedničce, neboť Dead Space 2 vypadá stejně, hraje se stejně a potřebuje ještě více inovace. Tvůrci by si měli sednout a zamyslet se nad arzernálem zbraní, nad systémem obchodů, nad nalézáním nepotřebných zásobníků, nad vylepšovacím mechanismem, nad novými prvky hry. Gameska to je solidní, ale příliš z ní čiší snaha sázet na jistotu a ukolébat mainstreamového diváka masem a krví. Občas to funguje, ke konci to začne být monotónní. DLC přídavky ždímající z hráčů peníze ani zde nemohou chybět. Pokud však chcete zachránit sérii, třetím dílem překvapte, hoši! Tentokrát ještě s varovným ukazováčkem odpouštím.

Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2

+ lidštější Isaac
+ různorodější prostředí