14.11.11 | Matthes | Recenze | Call of Duty: Modern Warfare 3
03.11.11 | Kalash | Recenze | Might and Magic: Heroes VI
09.10.11 | Jupiman | Dojmy | EA Gameshow 2011: minireport
27.02.11 | Satan | Recenze | Dead Space 2
24.02.11 | Eso | Preview | SHIFT 2 Unleashed

Might and Magic: Heroes VI

Might and Magic: Heroes VI

Nový díl „hírousů“ byl očekáván s napětím, protože autoři slibovali návrat ke kořenům série HOMAM (neplést s HIMYM). Ideálem pro většinu komunity je třetí díl HOMAM (stále neplést s HIMYM), který někteří (mnozí) z nás hrají dodnes. Autoři slibovali kombinaci strategické hry ze třetího dílu a akce z pátého. Jak se jim to povedlo, jsme otestovali v redakci Vokr.com.

Might and Magic: Heroes VI je tahová fantasy hra, jejíž kořeny sahají až do roku 1990, kdy vyšla první verze této ságy, King's Bounty, pro MS-DOS. Tuto hru světu přinesla společnost NWC. V roce 1995 3DO vydalo další díl Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest. Od té doby se Heroes of the Might and Magic stalo velmi silnou značkou v oblasti tahových strategií.

Might and Magic: Heroes VIMight and Magic: Heroes VIMight and Magic: Heroes VI

Hra se odehrává v tazích. Během každého tahu provádí hráč různé činnosti –cestuje po mapě s hrdinou, jehož pohyb je omezen určitým počtem pohybových bodů, sbírá suroviny, obsazuje doly a bojuje s neutrálními jednotkami nebo nepřátelskými hrdiny. Hráč dostane na začátku základní město, které musí za pomocí získávaných surovin a zlata zvelebovat. Každé kolo může postavit jednu budovu, která mu umožní najímat jednotky nebo přidá nějakou výhodu. Jakmile má potřebné budovy, může si najímat jednotky, které přidá k hrdinovi a tím jej posílí. Cílem je dosáhnout vítězství – zničit nepřítele. Vzhledem k omezenému přísunu surovin, rozmanitosti protivníků a taktických možností se hra obvykle protáhne i na několik (mnoho) hodin – nepočítaje kampaň, která trvá mnohem déle. Po vyhraném boji získává hrdina body zkušeností a takto si hráč může postupně vylepšovat bojové schopnosti hrdiny – přidávat kouzla, více bodů pohybu, lepší morálku atd.

13.10.2011 vyšel další, fanoušky dlouho očekávaný, díl Might and Magic: Heroes VI. Ten dostali na starost Black Hole Entertainment a dle našich prvních dojmů odvedli dobrý kus práce.

Děj scenáristé umístili do roku 564 YSD, přibližně 400 let před dějem z předchozího dílu Heroes of the Might and Magic 5. Je to období druhého Zatmění Krvavého Měsíce a vzestupu Kha Beletha, panovníka démonů.

Legendární archanděl generál, zabitý během válek Starších ras, byl vzkříšen. Pod záminkou přípravy na invazi démonů upevňuje svou moc a přebírá vládu nad Ashanem. Také se mu daří vymítit své staré nepřátele. Nicméně, nehledě na úspěchy, archanděl podcenil sílu až příliš lidské dynastie Gryffů...

Might and Magic Heroes VIMight and Magic: Heroes VIMight and Magic: Heroes VI

HoMaM 6 vypráví příběh Gryffské dynastie, kdy ještě existovali vévodové, a neexistoval imperiální trůn. Gryffské vévodství je východní částí říše, je to oblast, která by mohla odpovídat oblasti slovanských národů v našem vlastním světě.

V počátcích dynastie byl gryffský vévoda Pavel horlivým služebníkem světla a důvěryhodným nadporučíkem Sokolího Císaře. Zemřel při obraně vlastního vévodství před Démonem, kterého přivolal umírající nepřítel. Pavlův hrdinský čin zajistil přežití jeho syna, Slavy, který byl v té době ještě malým hochem.

Pavlova sestra Sveltana, která odjela do Sedmi měst s cílem stát se prominentní Nekromantkou, byla odvolána zpět, aby se stala Pavlovou regentkou a naučila ho zvykům a způsobům Gryffů.

Po patnácti letech válka skončila. Vévoda Slava je otcem pěti nadějných dětí. Ty se stanou hlavními hrdiny kampaně v Might and Magic: Heroes VI a povedou různé frakce do boje.

Review verzi jsme hráli na starším notebooku Lenovo T500 (NJ2BRMC), propojeném přes display port na 42“ plazmu. K dispozici jsme tedy měli zbytek z 4GB RAM, 256MB grafiku, 2 Duo CPU T9600@2,8GHz a HD ready TV.

První spuštění hry jsme si vychutnali – libé intro, pěkné menu a bohužel chudší mapa. Chyběla pro HOMAM typická propracovanost fauny a flory a celkově fantasy pohádkový vzhled. Vzhledem k tomu, že v šestém dílu HOMAM je kamera fixní a nejde rotovat prostředím, je krajina jednodušší nejspíš kvůli lepší přehlednosti. Mně osobně to nevadí a rychle jsem se adaptoval. Druhá půlka testovací sestavy se s tím dosud nesmířila. Takže reakce fanoušků v tomto bodě budou nejspíš rozporuplné.

Už před vydáním hry se šířily spekulace, že města nebudou mít aktivní náhled hradu. Nemají – místo hradu je jen rámeček, zobrazující pomalu se otáčející obrázek hradu, ale už nejde kliknout na věž a nakoupit kouzelníky. K nákupu hrdinů, jednotek, budov a surovin slouží ikony ve spodní části. Zpočátku jsme byli zklamaní, ale to zjednodušení svůj účel splňuje perfektně, což naši hladinu nespokojenosti více než vyrovnalo. Ovšem, není všem dnům konec – na jistých fórech prosáklo, že se města možná vrátí v některém z příštích patchů. K tomu máme jen jediný komentář – Amen!

Co se změnilo zásadně, je dobývání měst. V dřívějších dílech stačilo zničit dobývací stroje, a nikdo se přes hradby nedostal (kromě létajících jednotek). V HOMAM VI je to jiné – kromě hlavních „rozbíječů“ bran můžou bránu dobíjet i obyčejné jednotky – sice pomalu, ale i tak je to posun k lepší hratelnosti a realističnosti. Další věcí, která je velmi praktická, je konverze měst nebo krajině volně stojících budov, ve kterých se v dřívějších dílech daly najímat jednotky (jejich funkce je teď jiná, ale o tom později). Dříve, pokud jste dobyli město jiné rasy, bylo vám celkem k ničemu (smíšené armády snižovaly morálku). Teď stačí kliknout na ikonku konverze a za poplatek město přeměnit k obrazu svému – a nakupovat vlastní jednotky. Zjednodušení, které přišlo vhod.

Vraťme se ke stavbě budov. Pro jejich stavbu potřebujete suroviny (kterých je v Might and Magic: Heroes VI méně – jen dřevo, ruda a drahé kameny) a zlato. Každé město má vlastní území, ohraničené monolity v barvě hráče. Doly v dané oblasti podléhají pouze příslušnému hradu. Jakmile jsou zbaveny neutrálních jednotek a obsazeny, patří jen městu. Pokud důl obsadí protivník, zůstane mu jen tak dlouho, dokud jej neopustí. Může tam hrdinu nechat, ale to není efektivní, nebo může provést sabotáž. Jakmile hrdina důl opustí, ten se ihned vrátí ke správně barvě a dodává suroviny svému městu. Na druhou stranu, když dobijete město, všechny doly (které byly převzaty od neutrálů) automaticky připadnou vám. Připadnou vám i doly, o kterých ani nevíte, že existují. Nemusíte ztrácet čas objížděním všech dolů.

Budovy základní úrovně lze stavět ihned. Lepší budovy, produkující silnější jednotky, kromě více surovin vyžadují i vyšší úroveň města – ale už ne stavbu budovy nižší úrovně. Čím vyšší je úroveň města, tím více zlata každé kolo produkuje. Všechna města mohou dosáhnout třetí úrovně, jedno z měst čtvrté (4000 zlata za kolo). Systém výstavby byl také zjednodušen a částečně změněn – hradby nejen zvyšují obranu při útoku, ale také navyšují počet produkovaných jednotek. Upgradované budovy jednotek nejen že umožňují koupit lepšího bojovníka, ale také navyšují týdenní produkci dané jednotky. A přibyly 2 teleporty – jeden umožňuje teleport z daného města do jiného, druhý umožňuje hrdinovi teleportovat se odkudkoli z mapy do tohoto města. Není tedy nic snažšího, než se teleportovat do města, doplnit jednotky, a pokračovat v dobývání. Hra má hned lepší spád.

Nákup jednotek v podstatě zůstal stejný, až na jednu novinku – pokud vlastníte např. 4 nekromantská města, můžete ve kterémkoli z nich nakoupit ihned jednotky ze všech 4 měst – bez čekání. Jednotky jsou sdíleny mezi všemi městy a jsou ihned k dispozici. V krajině volně stojící budovy, které v dřívějších dílech poskytovaly jednotky navíc, ale které jste museli objíždět (nebo využít karavany), teď jen navyšují počet jednotek produkovaných městy – jednotky si lze koupit přímo ve městě. A hlavní změna – pokud máte např. 4 nekromantská města, pouze v jednom máte upgradnuté budovy a v ostatních ne, tak si v tom jednom upgradnutém městě můžete koupit jednotky ze všech měst – přičemž jednotky už upgradnuté. A to šetří peníze za výstavbu budov v ostatních městech. Na druhou stranu, budovy se vyplatí upgradovat – kvůli bonusu navýšení produkce jednotek. Ale pokud nemáte čas ani suroviny na vylepšení budov ve všech městech a potřebujete silnou armádu, je tohle řešení. Navíc - již nakoupené jednotky nižší úrovně lze za doplatek jednoduše upgradovat ve městech, která mají odpovídající budovu na vyšší úrovni.

Nejdůležitější jednotkou ve hře jsou hrdinové. Ti v boji sbírají zkušenosti a při dosažení určité hladiny dostanou zkušenostní body, které můžete libovolně umístit do kouzel nebo schopností. Kouzla se už hrdinové neučí ve městech, ale získávají je za body dovednosti. A můžete si vybrat z libovolné magie. Nejste omezeni náhodnou nabídkou, jako v předchozích dílech, ale můžete si vybrat z kompletní nabídky. Jediným omezeníM je, že některá vylepšení vyžadují vyšší level hrdiny.

Při rozdělování dovednostních bodů máte na výběr Schopnosti síly nebo Magické schopnosti. Např. u Nekromantů se Síla dělí do 5 podkategorií, ve kterých je celkem 48 schopností. Magie se také dělí na 5 druhů, celkem máte na výběr 76 kouzel.

Pro cestování po mapě hrdina nepotřebuje jednotky, ale jakmile byste s hrdinou na levelu 345 bez jednotek narazili na protivníka s levelem 1 a jedním kostlivcem, prohráli byste. Automaticky. Před útokem na neutrála nebo protivníka se vyplatí kliknout na potenciální oběť pravým tlačítkem a zjistit jeho sílu. Úrovní je hodně, od triviální (rozdrtíte ho), až po smrtící (asi prohrajete). Další informací, kterou takto zjistíte, je vztah, který k vám vaše zamýšlená oběť má – od přátelského (v kampani, jednotka se k vám bude vždy chtít přidat) a pasivitu (v kombinaci s dovedností Diplomacie výborná věc – občas se nechají za zlato naverbovat) až po agresivitu a nenávist – zde nezbývá, než je přeměnit na zkušenostní body nebo obejít.

Když zaútočíte a jednotka se k vám nechce přidat, nastane klasický boj z řady HOMAM, především třetího dílu – hrdina nezasahuje přímo, ale sesílá kouzla nebo na dálku seká mečem či střílí šípem. Co se změnilo je to, že hrdina už nemá pevně určenou dobu, kdy může projevit aktivitu, ale kdykoli je na řadě vaše jednotka, můžete použít i hrdinu (jedenkrát za kolo). Kouzla jsou omezena dobou regenerace – některá kouzla můžete použít jednou za 3 kola, jiné za 4 apod. Vede to k mnohem většímu napětí, hráč se musí pořádně rozmyslet, co na koho použije, a ne třískat každé kolo bleskem do nebohých lučištníků protivníka. Teď na ně jednou pošlete jed, jednou blesk, pak implozi – a lučištníci se nenudí.

Když zaútočíte a neutrální jednotka s vámi nechce bojovat – máte na výběr je nechat být nebo taky ne. Pokud je necháte být, dostanete body k reputaci Slz, když ne, tak ke Krvi. Po dosažení určité hodnoty bodů dostanete novou vlastnost – bonus dle rasy a dle cesty, kterou jste se vydali. Odpovídajícím způsobem se na vyšší úrovni vylepší i vzhled hrdiny.

Co mi na hrdinech vadilo, bylo nejasné označení aktivního hrdiny v nabídce ve spodní části okna. Na první pohled není úplně jednoduché rozeznat aktivního hrdinu od ostatních. Dále – hrdina ve městě je vidět dole v seznamu hrdinů. Když kliknete na ikonku hrdiny ve spodní části, a ten hrdina je ve městě, objeví se před městem. Pak ho musíte do města zase schovat. A co se týče měst – dost často se mi stávalo, že při „rozkliknutí“ města A se mi otevřelo město jiné – dost otravný bug.

Nakonec musím složit poklonu autorovi hudby – je výborná. Nevtíravě podkresluje, neruší, ale lehce izoluje, neohraje se, je pěkná... prostě další věc, co se povedla.

Shrnutí – skvělé intro, svižná hra bez zbytečného zdržování, široká variabilita rozvoje hrdiny. Autoři dodrželi slib a nabídli nám vyvážený mix akční a strategické stránky předchozích dílů Heroes of the Might and Magic a ještě vnesli vlastní inovace. Na druhou stranu i přes všechny své klady dle našeho názoru nevyžívá veškerý svůj potenciál. To otevírá dveře spekulacím o možných vylepšeních v datadiscích, DLC nebo v Might and Magic: Heroes VII.

Celkově jsem hrou nadšený. I pro tento díl totiž platí staré okřídlené – „Ještě jedno kolo, a jdu spát“.

8,5 z 10

Might and Magic: Heroes VI