Vítáme Vás na Vokr.com

Vokr.com - Czech game page

RECENZE  -  ArmA Armed Assault

Tým tanků Abrams útočí na velkou základnu SLA – nepřátelští raketometčíci pobíhají všude kolem a likvidují váš tým. Nakonec dojde i na vás, jeden z posledních přeživších vám střelí do pásů a tank je nepohyblivý. Pár ranami z kulometu pošlete otravného rakeťáka na věčnost a máte klid. Jenže jen na chvíli. Rádiem přichází zpráva, že se k základně blíží několik obrněnců. Zůstal jste sám, s pár náboji v kulometu a ŠESTI, ano pouze ŠESTI náboji v kanónu, bez možnosti přesunu. Po chvíli to přijde – na horizontu se objeví hrozivé siluety té dvaasedmdesátky a dvou BVP. Řítí se na vás šílenou rychlostí, plně vyzbrojení, nepoškození, odhodlaní vás zničit. Slyšíte bušící srdce, avšak ne srdce herního hrdiny, ne.

To vaše skutečné srdce se rozhodlo vyskočit ze svého místečka v hrudníku. Se zběsilým výrazem ve tváři přemýšlíte - co dál, jak se jich zbavit, přežiju to? Chopíte se myši a vyčkáváte. Rachot pásů u hlavní brány …mačkáte myš … Prásk! T72 v háji! Uf, ještě dvě BVP … jedno se snaží dostat se vám na stranu. Ale projede kolem díry ve vysokém plotě … Prásk! Je po něm. Třetí opakuje hloupost T72ky, díkybohu … Prásk! ... Hrobové ticho … Kolem vás zůstaly desítky mrtvol a tři doutnající vraky, které kdysi byly moderními bojovými vozidly. „Mise splněna, dobrá práce vojáku“, ozve se z rádia. Přežil jste, ale zbytek týmu je rozmetán na kousky mezi nepřáteli …válka nezná slitování. Vítejte v megarecenzi hry ArmA: ArmA Armed Assault.

BI opět útočí
  Je to už pěkných pár let, co se čeští Bohemia Interactive proslavili svým v budoucnu nesčetněkrát opatchovaným dítkem jménem Operace Flashpoint. Milionová prodejní čísla Flashpointu (OFP) a stejně početné modifikace jsou symptomem (bože, ten doktor House mi už asi leze na mozek) jedné jediné věci – nikdo totiž nikdy nic podobného Flashpointu nevymyslel a to jak před samotným vydáním OFP, tak i po něm. Nikdo totiž neměl tu odvahu. Tedy až doteď. A co byste řekli, kdo se do toho pustil? Kdo jiný než stará dobrá Bohemka, která už nám zase servíruje drsnou válečnou simulaci a nešetří ani oblíbenými patchi – vždyť pár měsíců od vydání už sourozenec OFP jménem ArmA přibral díky třem (chcete-li vlastně čtyřem) léčivým procedurám pěkných pár čísel! Vězte však, že na aktuálním pětisetmegovém patchi s číslem 1.05 se to rozhodně nezastaví.

Naopak, právě teď se ArmA definitivně rozjíždí. Buďme upřímní, před aktuálním patchem byl potenciál Army mírně nevyužitý a hra působila odfláknutě. Bohudík (spíš „BIdík“) na to už můžete s klidem zapomenout a já zase můžu se stejným klidem psát tuto recenzi.

Zahoďte GeForce 6600, tohle vám ArmA nesežere
  Majitelé zřejmě nejrozšířenější GeForce 6600 se teď asi poměrně vyděsili nadpisu, ale pokud jste si četli celé naše preview nebo jste návštěvníky fan stránky, tak asi tušíte, že 400 čtverečních kilometrů tropického ArmA ostrova lepeného kombinací HDR, Antialiasingu, dechberoucí dohlednosti a realistického stínování si svou daň někde vybrat musí. Vskutku, na krabici uvedená minimální konfigurace sice na spuštění Army postačuje, očekávejte však za výsledek kašovitý mišmaš podobný jarní břečce někde na ulici. Ano, odhadli jste správně, teď si zhodnotíme velmi důležitou část Army – vzhled a HW náročnost. Klasická GF 6600 omílaná v nadpisu je skutečně únosným minimem pro jakés takés hraní Army. Budete si s ní moct „užívat“ dostatečně kvalitní textury s poměrně hezkým detailem vykreslování objektů, dohlednost nastavíte někde na pozici jednoho kilometru a smíříte se s méně propracovanými stíny, kostrbatými hranami a deformací objektů v přibližné vzdálenosti 500 a více metrů od hráče. Nicméně oproti 10ti kilometrové dohlednosti, ostrým texturám a geniálním efektům postprocesingu na grafických kartách se specifikací GeForce 7900 a výše si užijete Armu jen napůl. K lepšímu výsledku se nedostanete i přes seberychlejší procesor a extrapropustné paměťové moduly. To vše i přes to, že poslední patch obsahoval opravdovou megaoptimalizaci – tady se hraje čistě o výkon grafického zařízení vašeho miláčka, nic víc Armu nezajímá. Tedy pochopitelně, pokud nemáte aspoň giga ramek, tak se na vás Arma taky vykašle, ale dobrodruha se záprášenou 512kou pouštějícího se do moderních her bych chtěl vážně potkat.

Nu, co se dá dělat. OFP prohánějící každý hertz zahřívajících se pentií už pomalu zapadá mezi pojmy jako „legenda“ a „nostalgie“ a slovo dostává nová generace, která se hráči s moderním PC odmění naprosto uvěřitelnou grafikou a starou dobrou vojenskou realitou. Nezapomínejte, že OFP byl ve své době také pěkným žroutem výkonu.

Když vidíte záblesk, je už většinou opravdu pozdě
  Tak, po celkem zásadní pasáži technické se konečně pusťme do pasáže s předchozí kupodivu hodně související. Jestliže je v poslední době móda povyšovat hratelnost nad technické zpracování (grafika, zvuky …) a jestliže oboje rádi oddělujete, u Army rozhodně neuspějete. Tady je totiž jedno s druhým tak silně spojeno, že se vám z toho až možná občas bude dělat špatně. V OFP už syrovou hratelnost snad ani vylepit nešlo. Tisícovky addonů a modů vytěžily z OFP doslova maximum všech možných maxim, jenže zastaralé animace, pomalé reakce skriptů a vybledlé textury už prostě po pěti letech působení nemohou být tak "in" jako kdysi. Tu v jiné hře narazíte na kvalitnější animace a hezčí zbraně, tu vám začnou vadit veškeré možné nesimulované detaily, které se vám s realitou slučují naprosto běžně, tu se vám zasteskne po opravdu masivní bitvě, v níž byste komandovali třeba půlku armády. Proto nastupuje ArmA. Všechno dobré (tedy téměř všechno, čistě stoprocentní přenos by byla trošku utopie a nuda) z OFP v něm ve 4x znásobené a 20x vylepšené podobě najdete. Ostatně už WOW efekt na úplném začátku naznačil, jakým směrem se vojenský život v Armě bude ubírat. Když si k textu ještě přimyslíte pohybující se Real Virtuality 2 engine (oficiální název ArmA enginu), budete okouzelni a nebudete se chtít od Army vzdálit ani na krok.

Smutné ale je, že ikdyž se od dob OFP udál obosvký posun vpřed, už teď jsou vidět jisté limity. Některých oblastí se ohromná expanze vylepšování a modernizace bohužel téměř nedotkla. Příklady? Prosím, tady jsou: v Armě máte s vojákem možnost zaujmout desítky různých pozic a můžete rozpohybovat téměř jakoukoliv část jeho těla. Můžete ležet, sedět, válet sudy, jít se zbraní vpřed a přitom otáčet hlavou kamkoliv je vaší maličkosti libo (využít můžete i vychytávku zvanou track-ir, více ve videu) Stejně tak si ale taky můžete úplně vpohodě kolenem prostrčit třebas půlku kulometu, zapomenout můžete na sebemenší náznak globálního zakomponování fyzikálních zákonů a když budete s AI přecházet most, bude to vypadat jako hejno hus vedené pasáčkem. Na obranu Army ale musím říct, že spousta „glitchů“, „sketchů“ a opravdových bugů už s několika patchi zchudla o dobrých 40% a další vylepšení se dají očekávat. To už jsme ale znovu pouze v technice a musíme si ukázat ono spojení aspektu technického a aspektu hratelnosti. Nejdříve začneme pochmurněji, vychvalování bude ke konci ještě dost. Pojdmě na singleplayerovou kampaň.

Rackové (RACS) proti komunistům (SLA) aneb Bush (USA) to vyřeší
  O tom, že ArmA bude dílko čistě soudobé, se ví dlouho. Detailů již bylo řečeno také dost, takže jen ve zkratce: na ostrově Sahrani rozděleném na severní a jižní část se žije poměrně rozdílně – zatímco sever je šedivý komunistický stát protnutý vysokým pohořím a lesy, na jihu se zdejšímu království daří prosperovat z pouštního bohatsví – ropy. Jih má navíc velkou oporu v USA. Co byste řekli, že se stane? Jistě, sever zaútočí na jih a válečné peklo ArmA Armed Assaultu začíná. Účastníte se ho pokaždé coby neznámý, bezejmený voják mnoha povolání – od řidiče, přes komando až po pilota stíhačky. Dosyta se nabažíte opravdu všeho. Kampaň je totiž rozdělená na jakési jednotlivé velké operace, které obsahují jednu misi hlavní (většinou je zde úkolem bránit pozici či ji dobývat) a několik misí vedlejších (prezentovaných sabotážemi, tankovými vyjížďkami a pilotáží všeho možného). Náznak realizmu celé hry se odráží i v kampani. Postup hráčových jednotek je často zastavován a dojde i na několik dynamických ústupů. Mezery mezi misemi jsou pak zaplňovány televizním zpravodajstvím a živými reportážemi z bojiště.

Můžete si myslet, že to všechno působí zajímavě, jenže opak je pravdou. Mise kampaňe jsou zabugované až hrůza a příběhová linka podaná televizí AAN je sušší než týden starý chleba. Nepomáhá ani možnost přepínat se v průběhu mise mezi charaktery, již využijete stěží 5x a to ještě v případě smrti vaší hlavní jednotky.

Potenciál singlu je v úplně jiných pózách. ArmA samosebou obsahuje editor. Držte se, obsahuje editory dokonce dva! Oproti kombinovanému editoru z Flashpointu se do Army vloudilo i něco, co by se dalo s úspěchem nazvat jako „skirmish mód“. Ten vám umožní naflákat si kdekoliv na mapu několik jednotek. Ty pak můžete intuitivně pomocí značek rozpohybovat ke splnění jednoho z několika předpřipravených úkolů (včetně souboje sniperů například ;-). Rychlé, snadné, efektivní. V porovnání s možnostmi plného editoru sice plivnutí do moře, ale přesto zajímavé.

Nejen pro offline krysy
  Vývojáři ale asi tušili, do čeho se s nudnou kampaní pouštějí, a tak má ArmA přišpendlený poměrně slušný multiplayer. Ten pokrývá hodně široké spektrum typů hry: jsou tady čistě rushovací možnosti, kdy v uzavřených uličkách běháte s pistolkou a zběsile střílíte po všem, co vidíte, ale stejně tak můžete v totožných uličkách vyčkávat, dokud se zpoza rohu nevynoří silueta nepřítele a přesnou dávkou ho sejmete k zemi jakoby nic. Pak jsou tu neuvěřitelně rozsáhlé COOP mapy s délkou hrací doby počítanou v hodinách nebo ohromné mise roztahané na celý ostrov, čítající několik desítek různých úkolů v jedné jediné hře. Korunu všemu dobrému nasazuje odpočinkový CTF. Tam je všechno vyloženě na jednotlivci a můžete zapomenout na komunikační kanál sloužící k domlouvání postupu a taktiky. Úplnou třešničkou na dortu je oproti OFP možnost připojit se kdykoliv do rozehrané hry a s ním spojený jednoduchý, intuitivní interface, jehož procedury se zakládají většinou jen na několika málo kliknutích na tlačítko OK. MP Army bych se po opatchování nebál označit za stoprocentní a bez chybičky. Jen votování je složitější počin pro zapamatování. Pokud vás ale nezvolí adminem hry, což vám dává pár možností navíc.

Sedm pádů slova modifikace
  V porovnání s MP by teď poměrů neznalému čtenáři singl asi připadl jako nekonečná nuda. Samozřejmě to tak není, ještě jsem totiž neřekl všechno! Důležité je dívat se na Armu skrz brýle budoucnosti. I když aktuální kampaň není zajímavá, vyplatí se o Armu zajímat, už proto, že první přídavek (podorovaný i BIstudiem) jménem Flashpoint Rearmed (konverze kampaně OFP a jejích datadisků do Army) je už nějaký pátek ve výrobě. A tisíce dalších jich zase do „výroby“ půjdou a doplní nudné mise novými a rozšíří už tak dost početnou rodinku jednotek, vehiklů a zbraní v originální Armě. Komunita je totiž osvědčená a denně se k ní přidávají stále noví a noví nadšenci. Bohemia Interactive si sílu komunity velmi dobře uvědomují, hýčkají si ji a plní každé její přání. Tvrdě pracují na vydání editačních nástrojů a všelijak možně podporují to, aby šla ArmA po stopách nejmodifikovanější hry světa, Flashpointu. Chtějí přesně to, co chceme i my a tím je střílečka vytvořená přesně podle přání a představ hráče. A to je dobře.

Finíto, konec, poslední tečka.
  Uh, píšu píšu a koukám, že už se kolem mě válí spousty papírů a hodiny ukazují čas hrubě po půlnoci. Ono by se o Armě dalo psát do nekonečna, to mi věřte, tak rozsáhlá hra se jen těžko vměstná do několika stráneček textu (obzvláště když za samotnou Armou stojí stránek stovky či snad tisíce) a čmárání na papír vám stejně nikdy nenahradí zážitek, který si z hraní Army odnesete. Přesto se teď pokusím o nemožné – udělám sumárum celé Army a tohohle zpropadeného článku v jednom odstavci. ArmA do světa nejdříve nevyrazila moc dobře. Přes vysokou prodejnost prosakovaly stížnosti na obří HW náročnost, která se sice částečně srazila přelomovým posledním patchem, ale pořád je na chudé hráčské poměry dost vysoká. Kampaň zaostává pořád a vždy bude a vůbec - pochvalu určitě nezaslouží. Pro zaryté OFP matadory mohou být tyto věci ve spojení s dalšími detaily důvodem, proč Armu zatracovat. Jenže hlavní principy OFP nejenže zůstaly zachovány, dokonce byly ještě několikrát vylepšeny. Grafickou promakaností počínaje a syrovou simulací reálného bojiště konče. K lepšímu se u Army vyvinul Multiplayer, který si zachoval tvář nezaměnitelnou s jinými hrami ale je mnohem, mnohem lepší a zábavnější než ve Flashpointu. I přes svou nespornou náročnost zabaví každého majitele Army na dlouhé hodiny. Přidejte si ke jmenovaným kvalitám fakt, že hra ještě ani nevyšla ve všech teritoriích naší planety a čeká ji velmi světlá budoucnost a máte před sebou právoplatného pokračovatele Flashpointu. Neříkám právoplatného nástupce, na to je ArmA málo revoluční, ale pokud chcete vydržet u vojenských simulací, zapomeňte na Flashpoint. ArmA jej ve většině ohledů poráží. A když ne teď, tak za pár dalších měsíců bezpochyby ano. 90%.

+ MULTIPLAYER
+ MAXIMÁLNÍ MOŽNÁ SIMULACE VÁLKY
+ EDITOR MISÍ; OTEVŘENO PRO TUNY MODIFIKACÍ