Vítáme Vás na Vokr.com

RECENZE  -  El Matador

El Matador vyrazil do ulic! A že to vzal pěkně zhurta. Zásobník střídá zásobník, mafiáni padají po desítkách a na místa bossů rozmasakrovaných na malé kousíčky už nemá kdo nastoupit. Jeho kulkám neunikne jediné celistvé okno a vůbec má tak nějak tendenci se s ničím nepárat. Vždyť je to přece jednoduché, stačí jen střílet, střílet a střílet …

Když byla gameska El Matador někdy na začátku loňského roku oznámena, vypadalo to na jednu z hodně nadějných (ne li dokonce nejnadějnějších) her na post nejlepšího a nejúspěšnějšího domácího titulu. Oficiálně mělo jít o „taktickou akci se stealth prvky“ a měla přinášet pokročilou umělou inteligenci, moderní grafický engine spolu s dobrou hratelností, které měl napomáhat rozvětvený příběh a neoukoukané prostředí drogami nasáklé Jižní Ameriky. To všechno ještě protkáno hutnou atmosférou narkomafií ovládané země a vůbec komplexním uvedením do světa mafie. Jenže nebylo by to herní vývojářské studio (speciálně české – po zkušenostech s Pterodonem a jejich Vietcongem 2) aby se všechno povedlo splnit. Pojďme se podívat co že nám to z toho světoborného El Matadora vlastně zbylo.

Grafická óda na radost
  Věc která vás hned ze začátku na El Matadorovi zaujme je bezpochyby jeho grafické zpracování. Jen letmý pohled na kterýkoliv sebemenší screenshoot (bereme li v potaz hlavně české hry, avšak ani v mezinárodním měřítku by to nedošlo dál než do druhé desítky nejlepších) naplňuje člověka pocitem uvěřitelného světa. A když konečně uchopíte do rukou myš a začnete se svou postavičkou Victorem Corbettem procházet jednotlivé úrovně, dokážete se do prostředí hry vcítit tak dokonale, že vás bude bavit si věci míhající se kolem Victora detailněji prohlídnout. A nemusíte se omezovat jen na prohlížení …

El Matador totiž obsahuje poměrně pokročilý fyzikální engine, jež vám dovoluje spoustu věcí rozkopnout, roztřískat, či jinak měnit jejich původní tvar nebo umístění. Dobrým příkladem může být třeba starobylý lustr v kostele, který se pod náporem prolétávajících kulek rozhoupe tak, až máte strach aby vašim kolegům nespadl na hlavu (což se bohužel nekoná, vyvinul jsem to úsilí že jsem na jeho závěs několikrát vypálil z brokovnice a nic se nestalo). Škoda jen, že fyziku moc při hraní nepoužijete a zůstává tak jen pro nastínění správné akční atmosféry.

Nuda nehrozí, není čas
  Jestliže doteď se zdá, že El Matador je takový, jak Plastic Reality proklamovali, už brzo vás vyvedu z omylu. Stealth prvky jsou totiž ty tam a nejdůležitější faktor je právě ona akční „filmová“ (uvozovky nejsou použity jen tak ze srandy, víc níže) atmosféra, která vás nenechá ani chvíli odpočinout. Všechno pekelné řádění začíná už od prologu v baru kdesi v mexiku a až do ne zrovna povedeného závěru je procházení všech úrovní stále stejnou hektickou střílečkou. Jestliže má nějaká mise ze začátku alespoň malilinkou tendenci být policejní razií a ne jatkami, věřte, že zatýkání se rozhodně nedočkáte. Za pasem se totiž místo pout všem policistům blýskají ostře nabité pistole a jediným způsobem jak se zbavit dotěrných drogových bossů je prostá finální likvidace. Alespoň že na to nejste sami a většinu času si s sebou taháte několik kolegů z vaší jednotky. Každý level je lineární až hamba a pokud hráče nebudou trápit problémy s ostrou muškou mafiánských poskoků, konec přichází poměrně brzo.

V tomto duchu se bez vyjímky nese celá hra. Otázkou zůstává, jestli je to špatně nebo dobře – hraní je sice pořád o tom jednom (o střílení abychom si rozuměli, kterékoliv jiné významy těchto slov raději nechte zasunuty v hloubi vaší mysli) ale nuda nehrozí. Jednotlivé úrovně jsou totiž navrženy opravdu bravurně a ani jednoduchost zbytku nijak neovlivní fakt, že zabavit se dá u El Matadora poměrně dobře.

Film bez scénáře
Zní to šíleně. El Matador měl mít za silnou stánku propracovanou dějovou linii plnou zvratů, překvapení a vyprávění o drogové válce mezi policií a narkomafií. Hotový Max Payne po česku s možná ještě hutnější atmosférou. Jenže ejhle, vytvořit hru není tak jednoduché jak by se zdálo a tak vývojáři díky časové tísni zametli filmový scénář pod kancelářský koberec a nahradili ho několika nic neříkajícími ingame animacemi. Tedy alespoň finální výsledek tomu zametení pod koberec nasvědčuje. Stejně jako se Matador zvrhl z akce se stealth prvky na krvavou honbu za zářezy na pažbě, stala se z kvalitního filmového zážitku naprostá fraška téměř bez nápadu. I když bez nápadu je asi trošku drsné přirovnání, ale určitě není nad čím plesat. Sem tam prohozené slovíčko ve vysílačce, kterému se nějakým záhadným způsobem nedaří navázat atmosféru policejního komunikačního kanálu rozhodně nestačí, to stejné se dá říct i o dialozích mezi postavami stojícími proti sobě tělo na tělo. Možná to ale způsobuje podání hlavního hrdiny jako málomluvného a zatraceně mazaného kliďase – jen tak něco ho nerozhodí a když už něco pronese, tak je to většinou to poslední co adresát podobného výroku v životě uslyší. Jednoduše a prostě je to takový Jack Carver, jak ho známe z Far Cry, jen pod jménem Victor Corbett a s tím rozdílem, že Victor je na vraždění naprosto zvyklý a dokonce i trénovaný.

Co se nějaké provázanosti misí týče, jsou tu jisté náznaky toho, že hra má působit jako celek ale rozhodně je to horší než nemastné a neslané. Příběh je něčím zhola nepochopitelným, dal by se shrnout tak, že do horkého kolumbijského města přijede na pomoc jakýsi yankee ze států, který vyslechne 6 či 7 brífinků, vystřílí polovinu města a nespokojen se svým výsledkem se zas vrátí zpátky na centrálu DEA k nějaké klidnější práci. Do toho všeho se přimotá prapodivné finále v podobě megazrady a tradá! už vás vítají závěrečné titulky (ve kterých se mimochodem formou textu dozvíte právě to, že Corbett odjel zpět do vlasti aby mu byl přidělen jiný úkol) Cokoliv bych akční hře jakou El Matador je odpustil, avšak tenhle zmatený a nepochopitelný konec, který spíše než emotivně působí na hráče odpudivě, rozhodně ne. Až se mi nechtělo začínat rozjíždět El Matadora podruhé, když vím, jaký mě čeká konec.

Hjústne, máme problém
Je na čase se trošku blíže podívat na technické zpracování Matadora. Něco okolo enginů už jsme si sice řekli ale jedna z mála českých her distribuovaných celkem úspěšně do zahraničí si to jen tak rychle neodbude. Začnu tím, co jsem už nakousnul, tedy enginem grafickým. Nádherné grafické zpracování nám bohužel Plastici neservírujou zcela bez chyb. Sem tam se objeví nějaký ten kamarád brouček (většinou drobnosti, švábů moc nenajdeme) který trošku kazí dojem z toho nejlepšího, co v matadorovi zůstalo. Jsou to věci jako kostrbaté animace při slow–motion skocích, občasné zaseknutí nějakého pohybu nebo hodně nešťastná kamera která zobrazuje hráčovu smrt (občas postavička stojí jako živá přestože healthbar hlásí nula a hra vás vybízí k loadingu), oblíbené české pronikání zbraní do okolních stěn či beden a podobné hlouposti.

Co se zbraní týče, dá se říct, že jsou poměrně vybalancované a není potřeba k nim nic moc dodávat. Zvuky u nich jsou stejně jako ostatní zvuky v okolí poplatné žánru hry a rozhodně ničím neurazí. To samé se dá říct o hodně dynamické a svižné hudbě, která mi prostě a jednoduše sedla k celému pojetí akce a prostředí. Anglický dabing, se kterým jsem hru hrál, byl také vcelku bez problémů, každý „kec“ padl přesně na příslušný čin a nadávky uskakujících mafiánů se poslouchaly dobře. Pokud vím, česká verze se podle ostatních recenzentů trošku potýkala s intonací ale také nedopadla nejhůře. To už si musíte všichni posoudit individuálně :).

Ke střílení vám El matador nabízí úctyhodných sedmadvacet kousků různých zbraní, od revolveru až po raketomet a rotační kulomet. Když si zvyknete na způsob míření, který není ani arkádový ani realistický (vcelku klasika mezi 3rd person akcemi) brzo se s každou zbraní skamarádíte a rádi to do někoho budete „šít“. Jenže pozor, přestože po ruce máte slow motion (kvalita je možná pro někoho diskutabilní ale využitelnost nesporná), tedy v překladu dle maxpaynovského slovníku bullet time, není žádný med se místností plnou jižanských mafiózů prostřílet až na konec. Na jakoukoliv zvolenou obtížnost hry mají totiž až neuvěřitelnou mušku a trošku podivně a stejně přesně jako v případě střelby vědí, za kterým rohem se vaše maličkost nachází. Celková inteligence nepřátel rozhodně není na slibované úrovni, ale na druhou stranu - než by byli nepřátelé schopní něco inteligentního udělat, bylo by stejně po nich, takže to nepostřehnete a bude vám to, jak se říká, upr ….. upřímně šumafuk samozřejmě :).
Jedinou opravdovou paseku mi ve hře nadělal systém ukládání. Tedy abych byl přesnější, systém autosavů. Jeden save za kapitolu mi přijde poměrně málo a nejednou jsem vztekle mačkal magickou kombinaci alt+F4, protože jsem si na nějaké ukládání v tom shonu nebyl s to vzpomenout a byl jsem nucen jít hezky znovu; úplně od píky. Navíc na to, jak se „dělá“ quick save, jsem přišel až v třetím chapteru :D (pro omezení těchto fatálních chyb se naučte číst manuály her, občas se to hodí :)). Díky problémům s ukládáním jsem hrál hru asi o polovinu déle, než by tomu bylo normálně.

Král průměru?
El Matador by skutečně mohl být žhavým kandidátem na tuto pozici. Nabízí nám hodně akční zážitek, jemuž k úspěchu dopomáhá slowmotion aneb režírované zpomalování času alá Max Payne. Přestože v podstatě nevypráví žádný příběh, má hraní El Matadora jakousi atmosféru akčního filmu, který si můžete i přes nehoráznou lineárnost sami zrežírovat – tu proskočíte oknem, tu naběhnete za rozmazaného a zpomaleného obrazu do místnosti a několika dobře mířenými ranami pošlete naději snadného výdělku za prodaná narkotika do háje, tu se vám podaří skloubit několik dobrých manévrů do scény, kterou by nepohrdly ani filmy typu Smrtonosná zbraň.

Příběhově a atmosférou sice zabiják z českých dílen nikterak neoslní, nabízí však syrovou hratelnost a nádhernou grafiku. Jakkoliv může recenze vyznět negativně, je El matador v základním konceptu dobrou a zábavnou hrou. S trochou nadsázky by se dal El Matador nazvat ne zcela povedenou kombinací Maxe Payna a úžasného Far Cry. S přimhouřením oka nad nesplněnými sliby mu dávám 75%.

+ okouzlující grafika
+ zaměřeno na hratelnost
+ zvuková stránka